SOLide - Home SOLide - Home  
Pjotr, titanium 3D printed pen

Since 1998

RapidPRO Innalox

Power to the people

Het is ontegenzeggelijk gebleken: dankzij een keur van technologische ontwikkelingen kunnen consumenten op steeds meer plaatsen unieke producten kopen zonder dat ze daar veel meer voor moeten betalen dan anders. Bovendien, de Duitse onderzoeker Frank Piller heeft aangetoond,  dat consumenten graag meer betalen voor producten waaraan ze een beetje als een ontwerper een bijdrage hebben geleverd.

Dit alles laat zich vangen in de termen ‘technology push’ en ‘market pull’. Met andere woorden: producenten houden consumenten aas voor en consumenten happen gretig toe. Wat te denken van uw initialen op uw nieuwe sportschoenen, uw foto op uw nieuwe postzegel, of een nieuwe keukenset precies op maat? Het kan allemaal, en heel eenvouidig zonder dat u er ver voor van huis hoeft u te gaan. Er is immers het Internet dat in hoog tempo menig consument en producent met elkaar in contact heeft gebracht, waarvan een groeiend aantal detaillisten de dupe wordt.

En de consument gaat steeds vaker driedimensionaal ontwerpen. De Philips spin-off Shapeways, sinds kort in Engels/Amerikaanse handen en met een vestiging in New York, maakt middels ‘3D printing’ nu maandelijks tienduizend unieke producten voor hoofdzakelijk consumenten. En dit getal blijft ongetwijfeld toenemen, niet alleen dankzij de mondiale expansie van het bedrijf, maar ook omdat kinderen steeds vaker en vroeger met het ‘virtueel modeleren’ van voorwerpen ervaring opdoen. Zo ben ik betrokken bij een project in mijn woonplaats Dordrecht, waar bijvoorbeeld de oudste kinderen van een basisschool voorwerpen maken door plaatjes materiaal middels sleuven loodrecht met elkaar te verbinden. De voorwerpen ontwerpen ze zelf en met een tekenpakket geven ze zelf aan hoe de plaatsjes door een daar geïnstalleerde lasersnijder moeten worden uitgesneden. Als ze daarmee klaar zijn, worden de plaatsjes daadwerkelijk gesneden uit triplex of Perspex. De voorwerpen verzinnen ze vaak zelf, van maquettes van gebouwen tot modellen van dieren, en de resultaten zijn verrassend goed ! Daarnaast zijn er andere ontwikkelingen die consumenten in staat stellen te ‘modelleren’. Wat te denken van Google SketchUp, waarmee menigeen inmiddels de verbouwing van zijn huis vooraf in beeld heeft gebracht.

Kortom, er vinden allerlei significante ontwikkelingen plaatst, die vooral effect hebben, omdat ze gezamenlijk worden toegepast. En het einde is nog lang niet in zicht. De consument wenst meer invloed en krijgt die. Power to the people !  Dat wordt in Tunesië nu ook geroepen, in het Frans, maar dat gaat over wat anders...