SOLide - Home SOLide - Home  
Pjotr, titanium 3D printed pen

Since 1998

RapidPRO Innalox

'Concurrent', met een andere naam

Vanmiddag sprak ik de eindredacteur van Kunststof en Rubber, een tijdschrift waarvoor ik in een redactieadviesraad zit. Hij vertelde me dat artikelen over belangrijke verbeteringen van kunststoffen voor layer manufacturing en de snelheid van de machines die ze verwerken altijd welkom zijn. De crisis heeft de kunststoffenindustrie echter hard geraakt, dus de ruimte voor vergoedingen is beperkt, voegde hij eraan toe. Dat begrijp ik volkomen. Tegelijk zette iets me aan het denken. Is een artikel uitsluitend interessant als het over de ontwikkelingen op één terrein gaat, dus in dit geval over kunststof of over machines ?

Onlangs bezocht ik een masterclass van de Duitse professor Frank Piller. Hoewel het onderwerp mass customization betrof, besteedde hij kortstondig aandacht aan de zin en onzin van multidisciplinaire teams. Zulke teams zijn populair, misschien zelfs populairder dan wat te rechtvaardigen valt. Ik beperk me hier tot de maakindustrie. Productontwerpers gooide hun tekeningen maar al te vaak over een denkbeeldige muur en zadelde de werkvoorbereiders met soms onmogelijke opdrachten op, zoals toleranties die geen enkel nut hadden en zeer tijdrovend waren om te realiseren. Ik heb dit helaas te vaak gezien. Maar producten volgen elkaar steeds sneller op en zulke inefficiëntie wordt tegenwoordig door de makt hard keihard afgestraft. Dus moeten afdelingen samenwerken. De term concurrent engineering past erbij.

Mass customization stelt iedere (individuele) consument in staat om invloed uit te oefenen op een afzonderlijk massaproduct. Vanmiddag bedacht ik me, dat hij daarmee als het ware deel uitmaakt van een multidisciplinair team. Men zou het een extreme vorm van concurrent engineering kunnen noemen, ook omdat hij, voordat het product daadwerkelijk wordt vervaardigd, bij de ontwikkeling betrokken is. Beperkt, maar toch.

Kortom, multidisciplinair bezig zijn, is zo gek nog niet. We gaan er nog veel meer over horen, al heet het dan misschien anders. Wie weet immers nog wat time-compression technologies zijn ? Oh ja, rapid technologies, layer manufacturing, additive fabrication of direct digital printing.